Norrskär
Norrskär finns upptaget bland de sevärdheter Forststyrelsen marknadsför för båtfarare via sin websida "utinaturen". Vi lånar texten: Den 21 meter höga fyren på Norrskär byggdes år 1847. Norrskär var den sista bemannade fyren i Finland. Fyrväktarna lämnade fyren år 1987.Norrskärs fyr är ett lämpligt utflyktsmål för båtfarare.
>> http://www.utinaturen.fi/sv/kvarken/sevardheter
Hamnen har i all tid utgjort en mycket viktig skyddshamn och utgör ofta det första etappmålet för de som söker sig med mindre båtar över Kvarken. Då inseglingslederna utvecklats först i sen tid har det dock alltid krävts att man skaffat sig en viss lokal information för att ha ett begrepp om hur man tar sig in och vad som väntar i hamnområdet.
Sedan försvarsmakten, fyrvaktare och lots lämnat området har det snabbt börjat förfalla och Forststyrelsen har med sina små resurser haft stora svårigheter att underhålla det värdefulla området. Det går dock att angöra även om bassängen är smockfull med dy. Motorbåtar bör vara ytterst försiktiga då de rör sig för att inte slam skall röras upp och täppa till vattenintag med motorhaverier som följd. Speciellt gäller det här jetaggregat. Ankring är svårt då ankaret kan gå mer än en meter ner i slammet. Det går bra att förtöja vid huvudbryggan bara man observerar att Forststyrelsens båtar förbehåller sig rätt att angöra vid behov i synnerhet om de kommer med någon större båt. Samma rätt gäller även övriga myndigheter. Någon annan plats finns det tyvärr inte där man kan angöra så det gäller att samsas väl om huvudbryggan. Observera att myndigheterna har rätt att flytta din båt vid behov! Övriga bryggor är privata. Respektera i synnerhet fiskebryggan till styrbord. Om myndigheternas båtar behöver plats är egentligen den enda tillgängliga landningplatsen för besökare den södra stenpiren och det är knepigt att förtöja.
Alldeles i porten finns en klack som ligger någon cm djupare än 200 cm djup (vid medelvattenstånd år 2010) och det är den som gör att slammet i den i övrigt omkring 270- 280 cm djupa bassängen stigit nästan metern högt och medfört att det bubblar av metangas i hamnen. Man kan göra jämförelse med Strömmingsbådans och Ritgrunds motsvarande typ av hamnar där inloppen är djupare än bassängen och där vattenströmmar vid hårt väder för ut slam som samlas. Vid nordliga vindar kan det bli rätt, för att inte säga mycket, bökigt att ligga längs med den södra piren, så undvik det. Det här beror på att den norra piren saknar en omkring 30 m lång förlängning som för länge sedan borde ha byggts i syfte att lugna ner havsrörelserna i hamnen och också gjort det mindre farligt attt gå in i hårt väder. Tids nog?
Pirarna har hotat rasa och man har påbörjat ett omfattande upprustningsprogram genom att först säkra den södra piren och programmet fortsätter nu genom att säkra den norra pirens undervattensfästen. Det här är ett kostsamt och långsamt arbete där både Forststyrelsen och Korsholms kommun deltar med resurser. De har också planer på att avlägnsa slammet i bassängen så fort finansiering kan ordnas och ett bestående resultat kräver naturligtvis att klacken i inloppet samtidigt skärs ner med omkring en meter så att inlopp och bassängbotten lutar rätt väg. Hamnen är oerhört viktig för överfarterna mellan Sverige och Finland och för tryggheten i Kvarken och vi ser därför hoppfullt fram emot resultat.
Grisslorna tar skydd mot rovfågel genom människans närvaro i hamnen och häckar och håller till så nära båtarna de vågar komma. De utgör ett trevligt inslag. I övrigt är det rätt risigt i hamnområdet. Platsen utgör en fin kulturmiljö och naturen är speciell. Naturen och fågellivet är ytterst känsligt och man bör inte avvika från stigarna och absolut inte röra sig på nordvästra och västra delen av ön i övrigt.
Länkar
>> http://kvarken.fi/upptack-kvarken/besoksplatser/yttre-skargarden-i-varldsarvsomradet/norrskar/
>> http://www.korsholmsskargard.fi/index.php?tocID=364&sprak=swe
>> http://www.kvarkenguide.org/norrskarsv.html
>> http://www.kvarken.fi/galleri/geologiska-naturstigar/album/norrskar
>> http://www.kulturmiljo.fi/read/asp/rsv_kohde_det.aspx?KOHDE_ID=5110