Solrutten - Aurinkoreitti

    Farledsägande och farledsunderhåll

    Det är skäl att nämna att det alltid är båtförarens ansvar att försäkra sig om att remmare (i folkligt tal "prickar") ligger på rätt plats. Remmarna är till för att indikativt underlätta och de behöver inte sättas på plats (eller ersättas av märke) förrän en månad gått från en officiell anmälan om förstörda eller flyttade remmare. Innan Midsommarhelgen kan områden utsatta för ispress ännu se ut hur som helst, men till Midsommarhelgen borde allt vara ordnat.

     

    Farledskategorierna allmänna farleder i klass 1 - 4 :

    I Österbotten ägs och underhålls handelsfarlederna i klass 1-3 av Trafikverket. Handelsfarleder utmärkta med grå sektorer används även i vintertrafik och övriga skall kunna vara navigerbara i svåra förhållanden. Handelsfarlederna är belysta.
    Basfarleden i klass fyra går upp längs med kusten och är delvis belyst och i övrigt planerad så att den skall vara relativt lättnavigerad även nattetid, vilket sommartid inte är någon utmaning i våra ljusa förhållanden. Basfarleden ägs och underhålls av Trafikverket. Basfarleden är i officiella sjökort utmärkt med en grön linje.
    Skador på säkerhetsutrustningen i handelsfarleder och i basfarleden repareras så fort det är tekniskt möjligt.

    Farledskategori allmänna farleder i klass fem :

    Allmänna lokala djupsäkrade farleder i klass fem är i Trafikverkets allmänna sjökort (här F-kortet) utmärkta med heldragen svart linje. Principerna för hur de här farledernas djup har säkrats, för det mesta med tvärliggande stålstång, så kallad "ramning", finns beskrivet i avsnittet om sjömätningsprinciper. Allmänna lokala farleder kan förutom Trafikverket vara ägda av kommuner och samfund, ofta båda. För upprätthållandet svarar således en brokig skara aktörer och Solrutten har förbundit sig i avtalen till en viss övervakning av upprätthållandet. I flertalet fall utgörs upprätthållandet av de föreningar som deltagit i Solruttens sjömätningsprojekt. Upprätthållarna är rapporteringsskyldiga till Trafikledsverket varje år senast sista juni.

    Skador på säkerhetsutrustningen (remmare) för de allmänna farlederna i klass fem skall åtgärdas senast inom en månad efter att upprätthållaren fått vetskap om uppstådd skada. det här tolkas även så att farledernas säkerhetsutrustning skall vara granskad och på plats omkring en månad efter islossningen (andra veckan i maj) och senast andra veckan i juni. I teorin betyder det även att farleden kan avlägsnas en månad före farleden fryser fast, men det skall nog anmälas till Trafikverket i så fall. I vissa områden där isens rörelser med sina miljontals ton av krafter förstör allt i sin väg avlägsnas en del säkerhetsutrustning. Speciellt gäller det här områden där isvallarna kan nå ner till stora djup (10 - 20 meter) och likt schaktblad i rörelse dra med sig allt inklusive stora stenblock i händelse att islossningen sker under stormförhållanden. I sådana områden granskas även farledsdjup med jämna mellanrum.

     

    Farledskategori allmänna farleder i klass sex, så kallade "båtrutter" :

    Den här kategorin farleder anges i allmänna sjökort med streckade linjer. Farledsområdet har nödvändigtvis inte djupsäkrats enligt de gällande direktiv och principer som gäller för kategori fem, men är sedan sjömätnngsprojekten satts igång år 2000 ofta nog multibeamlodade på ett realtivt tillförlitligt sätt. De här farlederna (båtrutterna) är dock formellt registrerade och skall underhållas exakt enligt samma regler som gäller för allmänna lokala farleder i klass fem. I de flesta fall är det lokala båtklubbar som utgör upprätthållare.

    Det gäller att se upp med farledsinformation som finns att få digitalt eller via diverse nätportaler. De här gör ofta inte skillnad mellan de olika kategorierna farleder eller linjer för styrtavlor, varför det är skäl att ha ett sjökort i pappersform med sig då man navigerar i det österbottniska kustlandet. Ofta kan djupangivelser bli felaktiga vid in- och ut-zoomning.

    Det bästa sjökort man kan ha ombord utgörs av Trafikverkets sjökortsserie F. 

     

    Övriga båtsportsleder och båtsportskort:

    De steniga förhållandena vid den österbottniska kusten har föranlett båtklubbarna att även anlägga egna inofficiellt utmärkta och därmed icke registrerade båtleder. Det finns hundratals sjömil sådana båtleder i huvudsak avsedda för motorbåtar.

    De flesta sådana båtleder finns dokumenterade i båtsportskort som säljs lokalt. Sundom Båt- och Farledsklubb har gett ut tre serier. Ett sjökort omfattar området omedelbart runt Vasa, ett annat området omedelbart norr om Vasa och ett tredje omfattar området omedelbart söder om Vasa. På så sätt täcker de här tre sjökorten motorbåtslederna i Korsnäs, Malax, Vasa, Korsholm och Vörå kommuners vattenområden. Kristinestads Segelförenings navigationsklubb har gett ut ett sjökort som täcker området i Kaskö-Kristinestadsnejden. Skärgårdsrådet i Larsmo har gett ut ett sjökort som täcker skärgården från Nykarleby till Kalajoki. Endast Närpesnejden saknar sådana båtsportskort ämnade för motorbåtssport. Närpes Skepparklubb har gett ut ett sjökort där rutterna delges indikativt.

    I vår hemsidor hittas en del viktiga säkrade enskilda farleder och båtrutter återgivna.

     Uppdaterad 2024 03 27