Solrutten - Aurinkoreitti

    Förändringar som skett i Fäliskärs farleder 2014 och 2022

    Wasa Segelförening har i samarbete med Bergö Fiskargille, Bergö Båtklubb och Trafikverkets farledsenhet i Vasa engagerat Oy Mapteam Ab att utföra djupundersökningar och även säkra farledsområdet med stångramning. Mapteam har planerat den förbättrade navigationslinjen liksom fördjupningsåtgärderna och Bergö Fiskargille har engagerat R Towing Oy att utföra fördjupningsarbetena. Farleden upprätthålls av Bergö Båtklubb i samarbete med Malax kommun. Vattenområdet och fiskerätten ägs av Bergös vattendelägarlag. Forststyrelsen äger Fäliskäret med byggnader och anläggningar. Håll Skärgården Ren upprätthåller sopservice, den flytande septitanken och utedass. Båtklubbarna i Vasa hyr bastu som klubbarnas medlemmar kan lösa ut. Dykarklubben Delfin från Vasa hyr en anläggning något längre in och Sjöräddningssällskapet har ett förråd ovanför bryggan. 6* av Andelslaget Solruttens ägarföreningar hyr utrymmen i husen uppe på backen och en del utrymmen används av Forststyrelsen. Genom Andelslaget Solrutten handhar andelslagets ägare på plats gemensamt området, grillplatsen och dess vedförsörjning, bryggor, bojar och utrustning. Andelsalget upptar avgifter för angöring till vilket hör rätten till att använda den ved för grillen som hämtats dit. Genom andelslaget svaras det för sotning och säkerhetsutrustning. Andelslaget hyr samtliga övriga utrymmen, som inte används av båtklubbarna och hyr i sin tur ut utrymmena åt besökare. Dessa utgörs av huset "Docket" vid stranden inklusive dess bastu och två av bostäderna i husen uppe på backen. Docket och bastun hyr andelslaget ut i sin tur åt besökare.*(Bergö Båtklubb, Petalax Båtklubb, Vasa Arbetares Segelförening, Vaasan Merenkyntäjät, Vasa Motorbåtsklubb, Wasa Segleförening). Solruttenaktörerna har förbundit sig att använda intäkterna från bryggavgifter och uthyrning till att underhålla och utveckla området och dess inseglingsfarleder.

    Farled nr 939 till Fäliskärets naturstation  (hamn nr 1492) vid Rönnskären har 1.10.2014 uppgraderats från allmän icke djupsäkrad båtrutt till allmän lokal och djupsäkrad farled i klass fem. I september 2014 har farleden fördjupats och navigationslinjen har flyttat österut ett tiotal meter. Linjetavlorna har avlägsnats. Navigationslinjen har i stället försetts med fler och större remmare i klass 100 och 160 millimeter. 

    Ledgångsdjupet har säkrats i enlighet med NAVI-föreskrifterna och fastställts till 2,4 m. Farledsdjupet har säkrats av licensierad ingejörsbyrån Mapteam med ramstång i enlighet med Trafikverkets bestämmleser till 3,2 meter vid medelvattenstånd år 2010 (mareografen i Vasa). Säkerhetsmarginalen för fart, sjö och vattenväxlingar utgör således 80 cm och det officiella ledgångsdjupet utgör således 2,4 meter.

    Den mindre farleden som svänger mot Bergö har djupundersökts år 2022 och klassats upp till 1,4 meters båtrutt enligt N2000 djupsystemet.

    Där farleden uppe i norr utgår ifrån navigationslinjen från havet upp mot Deriskäret har Trafikverkets farledsenhet i Vasa placerat ut en ny nordremmare i storleksklass 200 mm. Den skall rundas innan man tar svängen ner mot Fäliskäret till farled 939. Ostremmaren som följer därefter har flyttats något och (storlek 100 mm) markerar också den grundet som under åren tagit många båtar.

    Stenen som utgjort ett bekymmer mellan bojarna på insidan pontonbryggan har tagits bort i september 2014 men en sten på 2,2 m djup invid bryggans yttre södra sida ligger kvar (platsen längst ut).

    Kan noteras att djupen vid septitanken längre in i hamnviken inte har säkrats och djupa båtar bör därför närma sig den med försiktighet.